Den 16 februari är det dags! För 11:e året i rad delar Cordial ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller.

Business Model Awards delas årligen ut till två företag som har en affärsmodell utöver det vanliga, i kategorierna Årets Uppstickare och Årets Affärsmodell. För att kunna vinna priset krävs det att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny.

Den 16 februari 2022 avslöjas vinnarna av Business Model Awards 2021. Under ett livesänt event får du lyssna till vinnarna som delar med sig av framgångsfaktorerna som lett till vinsten och utmaningarna de har övervunnit på vägen dit.

De nominerade bidragen har analyserats av en jury bestående av 12  toppstudenter från Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses av studentjuryn tillsammans med en masterjury med representanter från Cordial, ekonomijournalisten Erik Wahlin och multientreprenören Shervin Razani.

Agenda
08:30 – 10:00

Linus Malmberg och Erik Wahlin från Cordial och podden Ketchupeffekten inleder
Trendspaning från teamet bakom Business Model Awards, Elenna Josefsson, Anna Erkén och Caroline Hultman, Cordial
Årets Uppstickare– Prisutdelning, presentation och frågestund
Årets Affärsmodell– Prisutdelning, presentation och frågestund
Avslutning

Välkommen att boka din kostnadsfria plats nu!

The power to raise the bar

Bidragen analyseras på sin affärsmodell vilket är företagets unika DNA som beskriver hur konkurrenskraft skapas. Affärsmodellen innehåller marknads-och kunddimensioner, segment och kanaler med förmågan att leverera ett kunderbjudande i världsklass – det vill säga processer, infrastruktur och kompetens.

För att kunna vinna Business Model Awards krävs att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny.

Kategorier & kriterier

Årets Affärsmodell

Årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch på ett framgångsrikt sätt med en eller flera dimensioner av affärsmodellen. Första vinnaren var Spotify (2011) som då just börjat få fäste för den logik för streamad musik som vi nu ser som självklar.

Årets affärsmodell 2020 gick till Werlabs som sedan sin start 2013 har analyserat mer än 4 miljoner blodmarkörer och därmed hjälpt många privatpersoner att mäta, förstå och analysera sin egen hälsa. Under 2020 har de drivit kampen mot Corona och utfört mer än 100 000 tester. Vinnaren visar både transformationsförmåga och stabilitet och deras omsättning har ökat stadigt flera år i rad.

Årets uppstickare

Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter formligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.

2020 års vinnare av Årets uppstickare är Care to Translate bygger på visionen om att ge alla möjlighet att göra sin röst hörd. Deras tjänst har över 100 000 användare i över 160 länder och de har ökat sin omsättning med 3000% sedan årsavslut i februari 2020. Detta är en digital innovation utöver det vanliga som minskar språkbarriärer i vården världen över.

Kriterier

► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Kriterier

► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Tidigare vinnare av
Business Model Awards

Den 16 februari är det dags! För 11:e året i rad delar Cordial ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller.

Business Model Awards delas årligen ut till två företag som har en affärsmodell utöver det vanliga, i kategorierna Årets Uppstickare och Årets Affärsmodell. För att kunna vinna priset krävs det att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny.

Den 16 februari 2022 avslöjas vinnarna av Business Model Awards 2021. Under ett livesänt event får du lyssna till vinnarna som delar med sig av framgångsfaktorerna som lett till vinsten och utmaningarna de har övervunnit på vägen dit.

De nominerade bidragen har analyserats av en jury bestående av 12  toppstudenter från Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses av studentjuryn tillsammans med en masterjury med representanter från Cordial, ekonomijournalisten Erik Wahlin och multientreprenören Shervin Razani.

Agenda 08:30 – 10:00

Linus Malmberg och Erik Wahlin från Cordial och podden Ketchupeffekten inleder
Trendspaning från teamet bakom Business Model Awards
Årets Uppstickare– Prisutdelning, presentation och frågestund
Årets Affärsmodell– Prisutdelning, presentation och frågestund
Avslutning

Välkommen att boka din kostnadsfria plats nu!

The power to raise the bar

Bidragen analyseras på sin affärsmodell vilket är företagets unika DNA som beskriver hur konkurrenskraft skapas. Affärsmodellen innehåller marknads-och kunddimensioner, segment och kanaler med förmågan att leverera ett kunderbjudande i världsklass – det vill säga processer, infrastruktur och kompetens.

För att kunna vinna Business Model Awards krävs att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny.

Kategorier & kriterier:

Årets Affärsmodell

Årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch på ett framgångsrikt sätt med en eller flera dimensioner av affärsmodellen. Första vinnaren var Spotify (2011) som då just börjat få fäste för den logik för streamad musik som vi nu ser som självklar.

Årets affärsmodell 2020 gick till Werlabs som sedan sin start 2013 har analyserat mer än 4 miljoner blodmarkörer och därmed hjälpt många privatpersoner att mäta, förstå och analysera sin egen hälsa. Under 2020 har de drivit kampen mot Corona och utfört mer än 100 000 tester. Vinnaren visar både transformationsförmåga och stabilitet och deras omsättning har ökat stadigt flera år i rad.

Kriterier

► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Årets uppstickare

Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter formligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.

2020 års vinnare av Årets uppstickare är Care to Translate bygger på visionen om att ge alla möjlighet att göra sin röst hörd. Deras tjänst har över 100 000 användare i över 160 länder och de har ökat sin omsättning med 3000% sedan årsavslut i februari 2020. Detta är en digital innovation utöver det vanliga som minskar språkbarriärer i vården världen över.

Kriterier

► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Tidigare vinnare av
Business Model Awards

Börja skriva och tryck på enter för att söka