För 10:e året i rad delar Cordial ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller. 

De nominerade bidragen analyseras av en jury bestående av 16 toppstudenter från Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses av juryn tillsammans med representanter från Cordial, Business Architect Network och Affärsvärlden, och prisutdelningen sker våren 2021 under Business Model Summit, årets viktigaste event inom modern affärsutveckling.

The power to raise the bar

Bidragen analyseras på sin affärsmodell vilket är företagets unika DNA som beskriver hur konkurrenskraft skapas. Affärsmodellen innehåller marknads-och kunddimensioner, segment och kanaler med förmågan att leverera ett kunderbjudande i världsklass – det vill säga processer, infrastruktur och kompetens.

För att kunna vinna Business Model Awards krävs att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny.

Kategorier & kriterier

Årets Affärsmodell

Priset årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt. Det kan handla om en eller flera dimensioner av affärsmodellen. Första vinnaren av priset var Spotify (2011) som då just börjat få fäste för den logik för streamad musik som vi nu ser som självklar.

Årets affärsmodell 2019 gick till Tink som erbjuder en friktionsfri privatekonomi och har hjälpt över en halv miljon privatpersoner att förstå sina pengar och ta smartare ekonomiska beslut. Idag är de Europas ledande open-banking plattform som sammankopplar 2 500 europeiska bankers data med varandra i en kedja som möjliggör nya individanpassade tjänster till bankernas kunder. Läs hela motiveringen

Årets uppstickare

Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter formligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.

2019 års vinnare av Årets uppstickare blev Stockfiller som på ett smart sätt förenat digitalisering och mat. Genom att digitalisera dagligvaruhandeln och Horeca (hotell, restaurang och café) skapar de möjligheter för köpare och säljare att digitalt mötas och interagera för att effektivisera sina orderflöden. Dessutom sätts hållbarhet i fokus med mer precisa matchningar av utbud och efterfrågan som minskar svinn. Läs hela motiveringen

Kriterier

► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Kriterier

► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Tidigare vinnare av
Business Model Awards

För 10:e året i rad delar Cordial ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller. 

De nominerade bidragen analyseras av en jury bestående av 16 toppstudenter från Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses av juryn tillsammans med representanter från Cordial, Business Architect Network och Affärsvärlden, och prisutdelningen sker våren 2021 under Business Model Summit, årets viktigaste event inom modern affärsutveckling.

The power to raise the bar

Bidragen analyseras på sin affärsmodell vilket är företagets unika DNA som beskriver hur konkurrenskraft skapas. Affärsmodellen innehåller marknads-och kunddimensioner, segment och kanaler med förmågan att leverera ett kunderbjudande i världsklass – det vill säga processer, infrastruktur och kompetens.

För att kunna vinna Business Model Awards krävs att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny.

Kategorier & kriterier:

Årets Affärsmodell

Priset årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt. Det kan handla om en eller flera dimensioner av affärsmodellen. Första vinnaren av priset var Spotify (2011) som då just börjat få fäste för den logik för streamad musik som vi nu ser som självklar.

Årets affärsmodell 2019 gick till Tink som erbjuder en friktionsfri privatekonomi och har hjälpt över en halv miljon privatpersoner att förstå sina pengar och ta smartare ekonomiska beslut. Idag är de Europas ledande open-banking plattform som sammankopplar 2 500 europeiska bankers data med varandra i en kedja som möjliggör nya individanpassade tjänster till bankernas kunder. Läs hela motiveringen

Kriterier

► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Årets uppstickare

Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter formligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.

2019 års vinnare av Årets uppstickare blev Stockfiller som på ett smart sätt förenat digitalisering och mat. Genom att digitalisera dagligvaruhandeln och Horeca (hotell, restaurang och café) skapar de möjligheter för köpare och säljare att digitalt mötas och interagera för att effektivisera sina orderflöden. Dessutom sätts hållbarhet i fokus med mer precisa matchningar av utbud och efterfrågan som minskar svinn. Läs hela motiveringen

Kriterier

► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Tidigare vinnare av
Business Model Awards

Start typing and press Enter to search