För 9:e året i rad delar Cordial i samarbete med Affärsvärlden ut Business Model Awards – priset för företag som vågar tänka utanför boxen med innovativa affärsmodeller. 

De nominerade bidragen analyseras av en jury bestående av 20 toppstudenter från Sveriges högst rankade universitet. Vinnarna utses av juryn tillsammans med representanter från Cordial, Business Architect Network och Affärsvärlden, och prisutdelningen sker 10 februari 2020 under Business Model Summitx, årets viktigaste event inom modern affärsutveckling.

The power to raise the bar

Bidragen analyseras på sin affärsmodell vilket är företagets unika DNA som beskriver hur konkurrenskraft skapas. Affärsmodellen innehåller marknads-och kunddimensioner, segment och kanaler med förmågan att leverera ett kunderbjudande i världsklass – det vill säga processer, infrastruktur och kompetens.

För att kunna vinna Business Model Awards krävs att företaget har sitt ursprung i Sverige och att dess affärsmodell utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny.

Kategorier & kriterier

Årets Affärsmodell

Priset årets affärsmodell delas ut till ett företag som utmanar sin egen bransch och vedertagna logiker på ett framgångsrikt sätt. Det kan handla om en eller flera dimensioner av affärsmodellen. Första vinnaren av priset var Spotify (2011) som då just börjat få fäste för den logik för streamad musik som vi nu ser som självklar.

Årets affärsmodell 2018 gick till Epidemic Sound som utmanar en traditionell bransch genom att kringgå etablerade aktörer i värdekedjan och tvingar fram en transparens på sin marknad som tidigare inte existerat.

Kriterier

► Företaget har genomfört någon form av förflyttning eller utveckling av affärsmodellen under det senaste året
► Affärsmodellen har visat och bevisat sin livskraft på marknaden, till exempel genom lönsamhet eller förmåga att locka till sig betydande investeringar
► Affärsmodellen har erkänts, offentligt eller av industrin, för framgångsrikt genomförande under det senaste året
► Affärsmodellen har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Årets uppstickare

Årets uppstickare utmanar en etablerad bransch eller är med och skapar en helt ny bransch. När Mojang fick priset 2011 visste vi knappt vad Minecraft var, men känslan att det kunde bli stort fanns där. Året därefter formligen exploderade spelet och idag känner majoriteten till företaget.

2018 års vinnare av Årets uppstickare var Academy som genom sina relevanta och skräddarsydda erbjudanden lyckas ta ett betydande ansvar i en av vår tids viktiga samhällsfrågor, nämligen att förse samhället med rätt kompetens för att driva utvecklingen framåt.

Kriterier

► Affärsmodellen förväntas ha en bra etablering på sin marknad
► Affärsmodellen behöver inte ännu ha bevisat sin livskraft på marknaden
► Produkten eller tjänsten som är baserat på affärsmodellen har eller har börjat nå ut till kund
► Affärsmodellen ska ha lanserats, introducerats eller uppmärksammats under det senaste året
► Affärsmodellen väntas eller har satt sina spår i branschen i en eller flera dimensioner av affärsmodellen

Tidigare vinnare av Business Model Awards

Start typing and press Enter to search